torsdag 27 september 2012

Flätor

 
 

I förra inlägget tipsade jag om bloggen Kungen och majkis. Från samma blogg hittade jag tipset om att virka en mössa med flätor. Man använder något som kallas reliefstolpar (relst) och alternerar mellan att virka framför och bakom, på så sätt får man fram strukturen i mössan. Senare såg jag en svensk översättning på mönstret hos pysselkiisen.

Mönstret kan verka lite knepigt i början, mitt tips är att öva lite på reliefstolparna innan du sätter igång med mössan, jag gjorde en rad med vanliga stolpar och övade på att virka reliefstolpar runt dessa. När du känner att du behärskar tekniken är det bara att sätta igång med mönstret, ta ett varv i taget så kommer det gå utmärkt.

Jag har virkat i garnet Paris från Drops och virknål 4. Den blir lite mindre i storlek då, passar precis på dottern som är 1,5 år. Precis som Kungen och majkis fick en garnboll pryda toppen av mössan. Nu väntar den största utmaningen, att få dottern att börja använda den ;)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar