söndag 25 november 2012

Julbak



Tidigare i veckan gick startskottet för julbakning här hemma. Jag, Elin och lilla E bakade lussekatter och lyssnade på julmusik, jisses vad mysigt det var. Lilla E tyckte dock att det var roligare att diska (läs plaska med vatten i diskhon) än att baka. Ett helt gäng lussekatter blev det och så några saffransbullar med mandelmassa. Vi bakar dem så här:

  • 50 g jäst
  • 100 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 g saffran
  • 3 dl strösocker
  • 250 g Kesella
  • 0,5 tsk salt
  • ca 15 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken när smöret smält och värm till 37 grader. Häll lite av mjölkblandningen över jästen och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt resten av mjölkblandningen. Mortla saffranet med lite strösocker, häll ned i bunken tillsammans med resten av strösockret. Se till att få med allt saffran från morteln. Häll sedan ned Kesellan och saltet, blanda väl så att allt löser upp sig. Häll sedan på vetemjöl, lite i taget medan du blandar om. Arbeta degen ganska länge så att den blir smidig och blank. Häll inte på för mycket vetemjöl, då kan bullarna bli torra, var hellre lite snål på detta och tillsätt mer vid utbaket. Jäs under bakduk ca 45 min.

Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på mjölad bänk och knåda lite för hand. Forma lussekatter och garnera med russin eller gör bullar med mandelmassa. Då tar du hälften av degen och kavlar ut till en rektangel, ca 0,5 cm tjock. Bred över smör och riv mandelmassa över degen. Rulla ihop och skär i ca 1,5 cm tjocka bitar. Lägg lussekatterna och bullarna på smord ugnsform och jäs ca 30 min. Pensla med ägg, strö över lite pärlsocker och baka ca 10 min mitt i ugnen. När bullarna fått fin färg är de klara.

Varma lussekatter smakar bäst med ett glas kall mjölk tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar